amanda: sommaren 2010

År 2010 skulle jag sommarjobba för första gången i mitt liv. Jag tillsammans med Daniella hamnade hemma hos Sandra Noyez Odelberg tillsammans med hennes dåvarande sambo som båda tävlar sjukt höga klasser och har en egen gård med många fina hästar. Detta var verkligen en otrolig chans och jag var jätte spänd innan vi skulle åka dit första dagen haha! Jag var först där tillsammans med daniella i en vecka och veckan efter det var jag där själv, alltså 2 veckor totalt. Herregud säger jag bara. Jag har nog aldrig varit så psykiskt och fysiskt utmattad som jag var när jag kom hem efter de där 2 veckorna. Jag grät av att jag hade ont överallt och var så himla trött. 
 
Varenda morgon skulle ca 25 boxar mockas. Alla hästar fodras, alla hästar ut. Allt detta innan frukost. Behöver jag säga mer om att frukost aldrig smakat bättre? Efter frukosten skulle hästar byta hage och vi fick oftast fixa hästarna som Sandra eller Aubri skulle rida. Vi hade även "egna" hästar som vi red ut på. Helt crazy hahah. Förstår inte såhär i efterhand hur jag vågade - fega lilla jag på en stor bjässe som flög upp i luften i skogen och gjorde 33 bakutsprång efter varandra. Men vilken utveckling jag gjorde på dessa två veckor, dock med skador här och där (brännsår, påtrampad av hästar osv osv.). 
 
Nu snackar vi inte jobb 7 timmar om dagen utan MINST kl 07.00 till 22.00. Alltså 15 timmar med slit och släng. I början trodde jag inte att det var sant, men kroppen vande sig ju efter ett tag. Även fast det var jobbigt där och då så kan jag idag säga att den sommaren gav mig en otrolig push i min ridning och hantering av hästarna. 
Så om ni har chansen, sommarjobba hos någon "känd" ryttare. Ni kommer komma sååå långt bara på att vara där, jag red endast EN lektion där och kom hur långt som helst bara av att kolla och vara med och rida ut på långritter med galna hästar hahah.
 
Fick många många tips som jag aldrig någonsin hört om innan och här kommer ett som jag hoppas ni uppskattar:
Har du en häst som biter på inredning, träet eller vad som helst? Smeta på hovfett. Jag vet, jag vet det låter knasigt men det hjälper. Dock ska du ha i svartpeppar i hovfettet som du sedan smetar på med en pensel på området. Hos Sandra var det några hästar som bet på träet - på med hovfett & peppar och hästarna slutade direkt. Det här är ju faktiskt något som är otroligt ekonomiskt istället för att köpa massa produkter för flera hundra kronor som oftast inte funkar. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (bara vi som ser)

Har du en blogg?:

Kommentar:

Trackback
Besökstoppen