amanda: svårt att kontrollera dig själv?

Det här med att bli arg över att inget går som man vill är ett alldeles för stort problem inom hästvärlden. Många ponnysar/hästar får ta stryk av våra problem vilket är helt jvla otroligt fel rent ut sagt. Jag har sedan jag var ett litet troll haft svårt att kontrollera min ilska - shit ni skulle sett när jag var 4 år hahah.... Det är ju en del av min personlighet men om man har en sån personlighet är viktigt att man jobbar med det, och det snabbt! Det ÄR fel att mitt dåliga humör ska gå ut över hästen, det är inte rättvist någonstans. Därför har jag, sen jag blev medveten om detta, jobbat för fullt på att lugna ner mig.
 
Tänk såhär - när det går fel eller det går inte som man tänkt sig, är det verkligen hästen eller ditt eget fel? I de flesta fall är det faktiskt bara ditt eget. Är du säker på att din häst klarar av att hoppa 100 cm utan ditt stöd? Kan den göra en förvänd utan din hjälp? Vet den exakt hur banan går utan att du vägleder den? Nej. Hästar är hästar och vi kan inte kräva allt för mycket av dem.
 
Så när du känner att du bara vill slita, dra, sparka (tillochmed strypa din häst) skämt åsido.. så ta ett djupt andetag. Tänk efter, vad är felet? Är det jag som inte är tillräckligt tydlig med min ridning? Släpp hellre allt ett tag och skritta på långa tyglar några varv och tänk efter. Ta djupa andetag och lugna ner dig. Jag lovar, inget kommer bli lättare om du fortsätter tragla den där perfekta galoppfattningen om du är förbannad på din häst/ponny. Tänk i huvudet medan du skrittar hur du ska göra för att lösa det lätt och smidigt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (bara vi som ser)

Har du en blogg?:

Kommentar:

Trackback
Besökstoppen