amanda: wake up

Ponnyakuten, vad är det för smörja... Nu har jag kollat dessa avsnitt som gått, 2 stycken typ? Och det är ju katastrof hela alltihopa. Hästar som har nada respekt för människor, dålig grundridning och folk som verkligen inte kan rida! Tyck att jag dömmer för hårt men så är det. Man ser ju klart och tydligt att det är ryttarna det beror på. En häst som är svår i hanteringen men vinner massvis med priser? TRÄNA. När elin köpte Lavendel gick hon knappt att ta in från hagen - noll respekt. Allt handlar om respekt. Hästen ska veta att det är du som bestämmer, inte tvärtom. 
 
Jag har kollat lite från förra säsongerna och man märker vilken skillnad det är från det här årets säsong. Jag har inte sett någon som kan rida ordentligt av ryttarna som är med i år, de borde inte äga en häst... Hästarna går käpprätt upp med huvudet och ryttarna har ingen aning om vad eller hur de ska göra. De kan alltså inte grunderna i ridningen och det är ju heeelt åt skogen. Varför rider man bara inte på ridskola tills man är mogen nog i sin ridning att rida och ta hand om en häst 7 dagar i veckan? Jag skulle aldrig kunnat äga en häst när jag var 12 (som bella), jag hade inte den kunskapen och framför allt inte den hjälpen från mina föräldrar. Men Bella har ju det, så fine, hon vet hur en häst ska ridas och kan ta ansvar. Men som på ponnyakuten, hästen bockar när den ska galoppera? Ja det gjorde min förra foderhäst också men allt kräver ju träning! Jag behövde minsann inte åka och visa upp mig i tv för att fixa mitt "problem".
 
Nej jag tror faktiskt att de flesta är lite kändiskåta i dagens läge, det har blivit en "status" att vara med i ponnyakuten vilket är förjävligt. För det första - lär er rida. Låna en rutinerad läromästare från ridskolan istället för att köpa egen. För det andra - köp inte en häst som inte är på er nivå. Det är allt för många som köper för svåra hästar och alt blir bara pannkaka... Och till sist - ni behöver inte vara med i tv. Det finns andra professionella tränare som kan hjälpa er.
Lär er åtminstone att rida era hästar i form så de arbetas rätt....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Är du här ofta?

E-postadress: (bara vi som ser)

Har du en blogg?:

Kommentar:

Trackback
Besökstoppen